My heart My life

Alla inlägg under januari 2013

Av Linda - 9 januari 2013 09:40

Jo igår kände jag mig hur pigg som helst. Hela dagen & kvällen. Tog en timmes promenad med Noah & Gizmo. Var helt underbart. Och sen var det hämtning av Isak & läkarbesök. Gick fantastiskt bra att ha med sig Isak. Han var jätteduktig    Noah växer som han ska, väger numera 4300. Och vi skämtade lite då han är 54 cm lång, nästan uppe i födelselängden haha    Och annars en fin pojk fick jag höra    

 Jo var som sagt på strålande humör & pigg hela kvällen, så tänkte att nu skulle jag lägga Isak i tid för en gångs skull & få lite tid för mig själv. Så lade mig med honom halv åtta & låg där tills han somnat. Tänkte med mig själv att jag ligger kvar i fem minuter till så han garanterat inte märker att jag går upp. Och sen minns jag inget mera förrän maken petar lite på mig & undrar om jag ska ligga där resten av kvällen/natten.. Då var klockan 21. Ååå blev så arg på mig själv    Jag som skulle ha lite tid, vuxentid... Få prata & umgås med maken för en gångs skull.. Kände mig helt pannkaka & kände också att då var det "förstört"... Fick väckt Noah & fick på honom nu bjöja & pyjamas och fick i honom mat. Självklart var han hur pigg som helst bara för att han också fått sova den stunden jag var borta. Försökte lägga honom i sängen efter matning. Låg & babblade & gnällde lite. Tog upp honom igen och till slut somnade han så jag fick lagt honom tillbaka i sängen. Och där sov han till 2    Och sedan hos mig i sängen till 6. Så jag är väldigt nöjd att nätterna har börjat med sådana rutiner & jag tycker det är helt okej att gå upp vid 6. 

 Idag ska jag gå med Noah på centret tänkte jag. Isak behöver lite mera långärmade tröjor så ska titta efter det. Blir då ingen långpromenad med Gizmo för tror inte jag hinner det innan dagishämtning. Får bli i morgon i stället. Men jag får mig en promenad i alla fall   

 Ska försöka göra detsamma med Isak ikväll & hoppas verkligen inte jag somnar då! 


 Och idag är vår lilla groda 1 månad! Denna månad har gått fort. Och jag vet att det bara går fortare & fortare. Blir fullt upp framöver med babymassage, spädbarnsgrupp & förhoppningsvis babysim. Babysimmet är viktigast enligt mig. Det är så nyttigt, och har Isak som bevis på det. Nej nu vaknar nog snart Noah & dags att göra i ordning mat innan vi ska iväg. Ha en fin dag!!

 

Av Linda - 8 januari 2013 10:40

Här är det tomt & tyst. Riktigt ovant. Isak är på dagis & det är orsaken. Man har varit van vid liv & röra här. Tio frågor om samma sak.. Och nu är det heltyst. Noah sover. Lämningen idag var hemsk. Gick bra ända till han skulle in.. Han ville inte. "Jag vill inte, jag vill inte" fick jag höra.. Fick göra mig hård, säga hejdå & gå. När jag körde förbi fönstret såg jag att han fortfarande stod vid grinden. Då kände jag mig så otroligt hemsk... Min lilla plutt    Just nu väntar jag på att Noah ska vakna, så ska han få ny blöja & mat innan vi ska ut på promenad. Och i eftermiddag ska han till läkaren. Kan bli spännande för Isak ska följa med. Ska bli väldigt intressant & höra hur mycket Noah växt. Förutom det blir det en lugn dag. Natten var också helt okej. Noah sov i sin egen säng till första matningen. 5 timmar i sträck    Försökte få Isak att sova i sin säng men det var inte aktuellt. Läste för honom igår kväll & allt var lugnt ända till han faktiskt skulle lägga sig. Vill inte... vill inte... Ska i alla fall försöka i kväll igen. Borde göra mig lika hård på den punkten men inte fullt så lätt. 

 Längtar till nästa helg. Vi har ett projekt på gång här i huset. Och faktiskt min ide'    Tvättrummet ska få en liten makeover. Garderoben ska ut & in ska kökskåp. Över & underskåp. Vilket gör att vi kommer också använda det som skötplats åt barnen. Och då har jag inget behov av skötbord. Tänkte försöka sälja det. Är toppen nöjd med skötbordet men måste få loss lite plats i barnrummet. Ingen som är i behov av skötbord? Troll skötbord i vitt. Två hyllplan & en låda. Stabilt & i fint skick. Hade tänkt mig en femhundring för det då det nytt kostar ca 1500. Är som sagt riktigt nöjd med det. I alla fall tror jag att min ide' i tvättrummet kommer bli kanon. Värsta blir att städa ur det först & främst. Det ska vi ta denna helg är meningen så det bara är att bygga & sätta in helgen därpå. Ska ta före & efter kort så ni får se. 

 Funderar på att väcka Noah snart så vi hinner en långpromenad innan hämtning på dagis & läkarbesök... Ger det nog en liten stund till. Hör av er om ni hör om någon som är intresserad av skötbordet!

Av Linda - 7 januari 2013 11:12

Ny dag, ny vecka & nya rutiner. Vardagsrutiner    Vardagen har nu kommit. Maken på jobb & jag är hemma med sönerna & vi har nyss kommit in från en promenad. Noah sover i vagnen för tillfället   Tänkte jag skulle ha promenerat upp till dagis för att se hur lång tid det tar med påklädning & upp dit, men blev inte till det idag. Ska pröva en annan dag i fall jag ska börja gå dit i stället för att ta bilen. I alla fall en gång om dagen. Dels för motionen & dels för att spara på bensinen. Promenader ska jag oavsett försöka gå varje dag. 

 Idag känner jag mig faktiskt riktigt utvilad. Det var lääänge sedan sist. Lade Noah i sin säng efter mat & bad vid 19 igår. Och där somnade han    Jag & Isak lade oss vid halv nio & där somnade vi i stort sett med en gång. Var helt slut efter föregående natt & det fastän jag fick mig en lur på dagen. Noah vaknade första gången vid halv tolv & då fick han mat och så somnade han om och även denna gång i sin säng. Fast efter bara ett par timmar började han gnälla. Tog då upp honom till mig & då sov han vidare till halv fyra. Tänkte med mig själv när vi gick upp då att nu är det kört & nu blir det inget mera sovande eftersom han efter matning två brukar vara klarvaken. Jodå vaken var han allt men lade honom i sin säng i alla fall. Denna gång somnade han inte om där, utan började hosta & gnälla. Lade honom hos mig & hör & häpna, vi somnade om!!!   Och jag vaknade halv sju & bägge pojkarna sov fortfarande. Ååå det var helt underbart! Gick upp & tog ut Gizmo & när jag kom in hade Noah vaknat. Men oj vad nöjd jag är över denna natt. Och att vi sov så länge. 

 Annars igår hände inte så mycket. Fick tvättat kläder, aldrig varit med om maken till tvätt... Förr tvättade jag typ 2-3 gånger i veckan & nu är det typ 4-5. Märks att man har en liten en som har en tendens att spy... Fick också städat ur bilen. Var behövligt eftersom det var en bra stund sedan sist. Och maken fick satt in klädseln jag fick av honom i julklapp. Önskade mig det pga barnen & för att spara bilen för all skit som blir. Blev riktigt nöjd & så underbart med ren bil!!! Så länge det nu varar.    Fattas bara utsidan nu. Sen blev det som sagt lite vila. På eftermiddagen tog jag med mig sönerna & hälsade på hos mamma & pappa. 

 Idag fick jag vikt tvätten & har små röjt lite innan promenaden. Tänker med mig själv varför ids man städa egentligen? Som i lördags då allt var rent & snyggt här & när söndagen kom.. ja då var det som om man inte gjort ett skit    det är inte alls kul... Och ändå håller jag på dagligen i stället för att göra nåt kul med barnen. Jag är sjuk, jag vet   

 Annars är här lugnt. Livet rullar på. Har börjat längta efter en fest nu. Redan kan tyckas men ja. En rejäl fylla. Eller bara få gå ut & dansa. Nu pratar jag "gammeldans". Tänk vad kul om jag kunde få med mig maken på detta    Ut & dansa, umgås med andra & bara ha kul. Vore roligt det. Haha skulle tro jag var 40    gammeldans. Hehe. Men jo det är kul. Blir väl nån gång i framtiden    Nu sitter Isak i babysittern & ser på tv. Hoppas han somnar snart så jag kan få ta mig en dusch i lugn & ro innan Noah vaknar. Ser i alla fall ut som om han somnar snart. 

 Nej det var allt från mig! Ha en fin dag!!

Av Linda - 5 januari 2013 05:17

Eller före t o m    som vanligt. Noah sitter klarvaken i babysittern & är glad & nöjd. Nyss fått mat & snart ska han få ny blöja också. Förkylningen börjar bli bättre, fast snuvigheten & hostan hänger envist kvar på 3 av oss.. Mig, Isak & Noah. Men förutom det mår vi bra. Värst var det i torsdags med Noah. Hade inte maken varit hemma hade jag ringt ambulans. Vi var vid skötbordet & maken bytte blöja på Noah när han får problem med andningen. Allt tättnade, mun & näsa. Stackaren kippade efter luft, försökte andas ut, typ spy ut vad som nu fastnat. Det var skrämmande att se sin son på 3 1/2 vecka kämpa så. Och jag började få panik då jag tyckte det hållit på för länge.. Till slut lossnade det & han andades. Försökte få tag i läkare. Ringde först sjukvårdsupplysningen men typ 11 min väntetid. fast dom 11 minuterna blev längre så gav upp. Försökte få tag i bvc, stängt. Vårdcentralen telefontid. Fast hittade ett akut nr som jag ringde. Akutnr.. jodå.. första försöket inget svar... Då kallar jag det inte akutnr. Fick svar andra gången & läkartid. Så satt vi här i godan ro & då händer det igen    Och jag ville ringa ambulans.. Slutade med att vi ringde sjukvårdsupplysningen & efter typ 20 min i kö fick vi svar. Fick en massa frågor & till slut lämnade jag över telefon till maken, och enligt dom skulle vi ha åkt in till Karlstad men ville ändå att vi först skulle ta läkartiden, men dom var beredda i Karlstad. Så efter nåt som kändes som en evighet åkte jag & Noah på vårdcentral. Och jodå som jag misstänkte & hade sagt så andades han så fint, inget rosslande eller hostande. Sade innan jag åkte, att bara vänta. När vi kommer dit andas han så fint så. Fick rätt. Fick beskjed om att så kunde det bli ibland, att slem fastnar eller dyl. Att det oftast låter & ser värre ut än det egentligen är. Och att om det hände ännu en gång kunde vi åka in. Och tack & lov hände det inte igen utan allt rullade på och Noah lät bättre. Han har som sagt hostan kvar men förutom det är det okej med honom. Äter bättre igen också.   Så här går det den rätta vägen. 

 Igår började jag med helgstädningen. Fick gjort det mesta, så ringer syrran & undrar om hon får ta ut Isak & leka. Så hon kom & hämtade & jag var nästan helt hundra på att det skulle bli vilda protester när dom väl skulle åka iväg. Han har inte velat stanna kvar ensam hos mamma & pappa när vi varit där efter att Noah föddes. Då ska han med hem& får nästan panik. Mammig? Nej inte alls    Det är bara så konstigt, för var aldrig nåt problem före. Så blev som sagt paff när han följde med.

 Gav upp städningen lite då gubben fick hem nya högtalare som sattes upp & jag fick gardinerna jag väntat på. Slängde dom i tvätten & tog med mig Noah & Gizmo på promenad. Var helt underbart att gå med den vanliga vagnen i stället för syskonvagnen. Har beställt ståbräda till Isak & hoppas han vill använda den i stället för att sitta i vagnen. När vi alla går så är det inte mycket han sitter i vagnen utan vill gärna gå & det tycker jag bara är bra. I alla fall kom vi hem & fick hängt upp dom nya gardinerna. Inte helt som jag tänkt men blev ändå helt okej. 

 Sedan åkte jag ut i skarbol för att hämta hem Isak. Trodde jag... Efter att ha suttit där en stund somnade han.. Och väck inte den björn som sover finns ett talesätt. Kunde inte stämma bättre på Isak    Blir han väckt blir han så in i bomben grinig & arg. Så vi kom överrens om att försöka få honom att sova över. Så tog med mig Noah & åkte hem. Var nästan säker på att jag skulle få ett samtal att Isak blev hysterisk när jag bara åkt så. Men det hade han inte blivit. Så han sover där, och måste säga att det var skönt med lite större plats i sängen    Måste börja få honom att i alla fall somna i sin egen säng.. Detsamma med Noah.. 

 Nej nu ska jag ta ut Gizmo en liten sväng. Sedan är det lite små röj kvar här innan golven ska städas. Dumt att sova mera   

Av Linda - 2 januari 2013 15:15

Ja idag slöt jag mig in i gänget "bort med julen"    Började vid 6 i morse typ med strykning av gardiner och ner plockning av julsaker. Med en liten paus för att åka till affären. Behövde andra blöjor till Noah då dom jag köpt var rent för stora för honom. Och blöjor köper man på andra sidan gränsen. Mer än halva priset där om man jämför med priserna här. Jodå kom dit & bilen stank. Jävlar i helvetes skit. Jag HATAR den bilen!!!! Ångrar att jag inte tog det ena skambudet jag fick efter att ha lagt ut den på annons. Skulle gjort det för den bilen har inte gjort annat än att kosta pengar. För typ ett par månader sen slet jag med att bromsarna lade sig på, på den ena sidan. Slutade med att jag var tvungen att köpa nytt ok. Jodå & nu har det börjat på andra sidan! Tack så jättemycket jävla biljävel! Passar alldeles underbart att jag behöver köpa ännu ett ok efter jul & allt.....    Varför skulle jag prompt sälja volvon? Ååå den var ju så snäll, fin & helt enkelt bra. Ingen ide' att ångra sig nu men ändå.... Skit också... 

 Fortsatte projekt julbortstädartaget när jag kom hem & först nu i stort sett som jag är klar & kan ta det lugnt resten av kvällen. Har kvar gardinerna i vardagsrummet. Har röda gardiner ihop med svarta, och inväntar nya gardiner som jag beställt (kan tro jag ångrar mig nu pga bilfan) på rea & med rätt pris. Dom bör komma i slutet på denna vecka eller i början på nästa så dom får hänga kvar. Var rätt skönt att få bort resten måste jag säga. 

 Annars går livet vidare här.. Händer inte mycket förutom att man städar då vareviga j... dag... Blir idiotförklarad eftersom man har en tvååring men heter det sig inte att barn lär sig av vad du gör & inte säger? Tycker om att ha det rent & snyggt runt mig & hoppas jag lär mina söner att tycka detsamma. Det värsta är att jag blir så trött på det bara & då blir jag grinig vilket går utöver andra.. Tyvärr... 

 Noahs andning börjar bli bättre, tack & lov så natten var okej, varken mer eller mindre. Men i morse så nös han & då kom det ut blodfärgat snor..Aldrig varit med om det förut från en bebis... Men mår ju bra i övrigt så gjorde inget åt det. Avvaktar & ser vad som händer resten av dagen. Skulle egentligen tagit ut grabbarna på en promenad men som sagt har jag städat hela dagen & nu är det snart mörkt. Får ta igen det i morgon. Just nu känner jag mig bara trött & helt slut.. Skulle behöva ta en liten blund men börjar bli för sent för det nu...  Och mitt mående annars är si sådär.. Mår lite skit för det här med amningen.. Skulle ha fortsatt oavsett såra tuttar.... För nu har jag inget kvar    och Noah tar inte bröstet dels för hans täppta näsa & dels för att han fått enbart flaskan en stund pga att jag legat i feber, och spelar ändå ingen roll för har ju inget   Trodde verkligen jag skulle få det att funka med honom.. Att det skulle bli lättare med nr två, att det skulle komma mera.. Men inte då.. Nej kan inte bli bitter över det.. Ändå största delen mitt fel & man kan inte vrida klockan tillbaka.. på gott & ont... Får helt enkelt mysa på andra sätt. 

Av Linda - 1 januari 2013 11:38

Ny månad & nytt år. Var faktiskt vaken vid tolvslaget igår    Maken kom in och pratade till mig så då gick jag upp för att önska honom & bonussonen ett gott nytt år. Dom små sov & Isak ville jag inte väcka. Nästa nyår kanske jag väcker honom    Gick i alla fall ut på altanen & det jag fick syn på då gjorde mig både förvånad & förbannad. Jag är norsk, men inte fan är jag så dum i huvudet som vissa runt här! Vi bor i ett tättbebyggt område, husen står ganska nära & då råder det förbud att skjuta raketer såvitt jag vet. Jodå där står dom och skjuter raketer för fulla muggar... Hur fan tänker dom???!!! Ett tiotal meter från vårat hus. Smarta.. Här i grannbygden samlas man nere på lekparken för att skjuta.. Dom flesta i alla fall men i år verkade inte detta gälla.. Fyrverkerier i all ära. Förstår om folk vill skjuta & sånt. Själv tycker jag inte om det.. Visst är det fint, ingen tvekan om det.. Men jag har respekt för sådant & håller mig på avstånd när det gäller raketer. Kan väl påstå att jag nästan är rädd.. Men som sagt fick i alla fall med mig tolvslaget & fick också gratulerat maken på våran 7 års dag    I natt låg han på soffan & tog Noah för mig då han var så tätt stackaren & för att jag skulle få sova ut. Det knepiga är att man ändå vaknar typ dom tider Noah vanligtvis är uppe. Först vaknade jag halv tre, sedan halv fem & till sist halv sju. Då vaknade Isak också så vi gick upp, jag tog över Noah & maken gick & lade sig då det varit en tuff natt för honom. När Noah åter somnat började jag röja lite på Isaks rum. Fick plockat bort kläder ur garderoben som inte längre passar och verkligen rensat. Blev inte klar för Noah vaknade & då var det matdags. Och sedan tog jag med mig sönerna ut på promenad. Var riktigt härligt. Sol & fint & inte så farligt kallt. Nu ligger Noah i vagnen & sover & tror Isak gör detsamma på sitt rum. Ska kolla det. Annars idag blir det lugnt, förutom lite småröj. Konstigt det där om man skiter i röjning en dag så ser det ut som hej kom & hjälp mig här. Blir fort så... tydligen..

 Nej kolla till mina söner nu. Ha en fin första dag i 2013!!! 

Ovido - Quiz & Flashcards