My heart My life

Alla inlägg den 10 juni 2015

Av Linda - 10 juni 2015 19:07

Nu ska jag se om jag lyckas få ihop vad jag har i huvudet    Jag tar en sak åt gången & nu ska jag fortsätta på ett tema som jag varit innom tidigare. Det här med att vara och se annorlunda ut. Och nu kommer jag in på det här med vikt. Vilken snedvriden bild våra barn ska växa upp i. Jag vet jag var inne även på detta när den äldste hade varit inne på kontroll. Jag blir så förbannad och detta gäller även för oss vuxna. Nu för tiden är det sådan hets vad gäller vikt & detta förbannade BMI´t. Man ska vara trådsmal, träna & osv. Det ska inte finnas ett uns med fett på kroppen. Verkligheten är annorlunda. Jag är inte smal, långt därifrån. Och ja jag har lite övervikt. En del oönskade kilo jag helst hade sluppit. Men grejen är även den att jag har en benstomme jag inte kan göra något åt. Men vet ni, jag kämpar inte direkt heller för att gå ner. Har väl inte orken helt enkelt    Inte just nu i alla fall. Men i alla fall så kan man inte gå efter BMI på alla människor. Skulle man räkna min så skulle jag ligga nära farlig fetma. Öööh hallå eller? Jag är tämligen långt ifrån det i alla fall!! Så därför blir jag irriterad när det ska räknas. Och speciellt på barn! Jag blir skrämd, ska dom redan från dom är små få dårlig självbild?!??? Och just det är jag så otroligt glad att barn inte förstår just det. Förhoppningsvis gör dom i alla fall inte det. Och nu kommer jag till min yngste som var på kontroll. Fick väldigt positiv respons på kontrollen av prat & förståelse. Fick höra att så snabb kontroll hade hon nog aldrig varit med om och att vi kunde lika gärna nästan köra 4 års kontroll. Haha var ju tvungen att påpeka att jodå hans bror var lika snabb   Men så kom vi fram till det här med vägning & dessa kurvor & BMI. Hallå? 2 1/2 år är han! Fick påback att han ökat drastiskt i kurvan vad gäller vikt & att vi måste tänka på maten. Fast hon påpekade även att han såg ju inte ut att vara enligt BMI. Så jag svarade helt enkelt att vet du vad, jag är inte ett dugg orolig. Mina barn är såpass aktiva så nej jag tar inte det på något större allvar. Och eftersom jag tog henne rejält sist gång med äldstemann vad gäller BMI så orkade jag inte ens reagera nu. Jag ska tänka på det om mina barn helt plötsligt blir oaktiva. Vilket inte lär hända. Just för att jag är av den "gamla" skolan & att sitta still & spela är inte aktuellt någon längre stund. Jo om det spö regnar ute så sitter vi en hel del still. Men som grannar & alla som känner oss vet är att är det uppehåll så är vi ändå ute & vi rör oss. Barnen cyklar, springer osv. Och ska även börja ta med dom på promenader som vi gjorde förr. Så nej jag är inte ett dugg orolig. Och det är oavsett inte alla som kan bli smala, jag är ett exempel på det. Jag tycker det är viktigast att man mår bra i sig själv & får en bra självkänsla. Att tycka om sig själv är viktigt! Haha även om inte jag gör det själv så kan jag ändå försöka visa & lära annat. 

 Annars då, jo här är det lugna puckar för tillfället. Försöker lägga upp en plan på hur jag ska börja & vad som ska göras men utöver det tar jag det lugnt nu en stund. Blir väl en hel del nästa helg tänker jag men just nu tar vi det lugnt. Blev lite svett när jag fick dåliga nyheter som kunde rasera allt. Men kom fram till en lösning som funkade så nu är allt igång igen   Och har dessutom lite hemligheter på gång. Längtar!!! Och även en mycket positiv & glädjande händelse. Och blev otroligt lättad. Äntligen! Så nu är det lugnt för en stund. Så allt verkar falla på plats just nu men ropar inte hej än då allt kan rasera på en sekund haha. Men nu ber jag om att det inte blir fler "incidenter" utan allt går enligt plan. Man får bara se positivt på det hela. Som gäller med det mesta.  

Ovido - Quiz & Flashcards