My heart My life

Direktlänk till inlägg 24 juli 2016

"kasta sten i glashus"

Av Linda - 24 juli 2016 07:23

Jag har lagt märke till vissa grejer på sistone. Och jag börjar bli irriterad. Riktigt irriterad faktiskt, så mycket att jag känner att jag snart inte kan vara tyst. Det finns alltid dom människor som hela tiden ska påpeka, gnälla & "klaga". Det är ju inte säkert att man själv inser hur det ser ut. Men jag är en sådan person som är vad man kallar "känslig". Och det innebär att jag lägger fort märke till människor jag tycker nog har blivit lite elaka. Men som sagt inte säkert att det är medvetet. Men I alla fall, när man klagar på en sak för att i nästa precis göra likadan. Ja då blir jag lite arg. Hur kan man då för få sig att gnälla på någon när man i slutändan gör i stort sett likadant. Du lilla vän kastar en sten i glashus. Du är inte bättre än någon annan. Och så är det. Och du skulle nog behöva få dig en liten knäpp på näsan och inse det faktum att ingen är perfekt. 

 Nog om det. Jag har mer än en gång fått höra att jag måste börja "släppa" in människor i mitt liv. Och självklart har jag ju också insett det för länge seden. Dock är det jäkligt svårt att faktiskt göra det. För jag vet ju hur det slutar. Haha lät allt lite pessimistiskt.    Men livet har tyvärr gett mig mindre bra erfarenheter på detta område. Men jag har ändå kommit dit att jag faktiskt gjort det, vilket nog var några år sedan sist. Man inser tillslut att om man inte gör det på ett eller annat vis så kommer jag sitta där utan någon om 20 år. Utan någon menas vänner osv. I alla fall så gjorde jag just detta. Släppte in någon på ett sätt jag defintivt inte gjort på många år. Nu ska det även sägas att jag ångrar inte detta. Absolut inte. Men när man först predikar om att man ska släppa in någon, och när det blir gjort så visar det sig att det blir exakt som jag egentligen trott från första början. Och faktiskt trodde jag inte detta om denna människa. Trodde denne var annorlunda. Men tji fick jag för det. Men det som ändå är rätt fantastiskt är faktiskt att det gör mig inget egentligen. Haha hade det varit två år tillbaka, räcker t o m med ett så hade jag reagerat totalt annorlunda. Jag hade blivit ledsen och haft ångest. Och det visar bara hur mycket jag växt på ett år. Hur man kan hantera sådana saker. Dock blir jag lite less på att man inte bara kan vara ärliga. Säg som det är i stället. Det är för få här i världen som gör det. Och jag känner till endast få. T o m jag har börjat bli mer rak på sak än vad jag någonsin varit. Varför hymla och jatta med? Och det är något jag försöker lära mina barn, alla har rätt till en åsikt, att tycka vad man vill. Sedan att man samtidigt ska tänka efter innan man säger saker rakt ut. Man ska känna efter själv "vad hade jag tyckt" osv. Allt ska inte sägas om det verkligen verkligen sårar någon. Tro mig, jag är ganska tyst när det gäller vissa saker även om jag tycker & tänker så får jag ibland helt enkelt bita ihop. För det är bara så att vissa områden är vad man kallar "förbjudna" områden, där ska man nog inte säga vad man tycker. Och det respekterar jag. Men jag är även rak vad gäller mina värderingar & moraler. Och det vet dom som känner mig vilka det är. 

 I alla fall så har jag haft en barnfri vecka. Och jag har fått gjort allt som stod på min lista. Semester för mig är inte att ta det lugnt & slappa haha nej jag gör sådant jag inte kan göra annars. Så jag har fått målat nästan klart i alla fall, fattas en innerdörr & utgångsdörren. Dels för att färgen började ta slut & dels för att jag var jäkligt less målning & kaoset som blivit. 16 timmars målning på två dagar blir man lite trött på    Men fick även verkligen storstädat här. Och nu är allt som "vanligt" igen och har t o m tagit det någorlunda lugnt i några dagar. Jag har en rastlös själ & orkar inte bara sitta still för länge. Och det har gått bra utan att ha barnen här även denna vecka, dock har jag ju sett dom i några timmar   Det var en enda kväll jag var riktigt full av saknad & ledsen. Så bra av mig! Dock var vi ganska ense om att efter den ena veckan så var vi i behov av en paus från varandra. Men kommande vecka & sista semesterveckan har vi en hel del på tapeten. Och jag är redo & ser fram emot att få hem dom i eftermiddag! Jag längtar!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 10 september 2016 07:42

Jag lever i en drömvärld just nu.. och drömmar ska man ju ha    men detta är en dröm jag hoppas innerligt ska slå in. Att jag inte tänkte på detta tidigare... Men samtidigt så lär man så länge man lever. Och slår drömmen in så är jag rätt säker på at...

Av Linda - 6 september 2016 19:13

Jaa.. rubriken stämmer bra överens med känslan jag har.. sammanfattar allt ganska bra... Jag är trött irriterad & fullständigt less på vissa & allmänt över allt.. Även på mig själv... Jag är mest irriterad över hur jag ställt upp så oerhört mycket & ...

Av Linda - 4 september 2016 05:50

Söndag morgon. Dimman ligger tät och graderna visar på 8. Hösten är ändå en fin årstid som jag även tycker om alla andra årstider   Alla har sin charm. Vad gör jag då uppe så tidigt? Haha ja det kan man undra sig för lyckades inte sova så mycket läng...

Av Linda - 2 september 2016 18:23

Då var jag åter där igen... muren har kommit åter på sin plats.. utsidan visar leenden och att jag har det helt fint.. fråga mig och det är det jag kommer ge som svar... för med vilken rätt kan jag må dåligt?? Jag som har så mycket.. och ändå faller ...

Av Linda - 31 juli 2016 11:26

Ja så är det och så även årets semester. Men för egen del gör det inget. Jag är och förblir en rutinmänniska. Semester i all ära men nu ska det ändå bli skönt att få igång vardagen igen. Och jag är spänd för äldste sonens skull. Jag minns så väl min ...

Skapa flashcards